نکات مهم درباره بخاری

اگر چه سیستم‌های حرارت مرکزی در ساختمان‌ها مرتب در حال گسترش است ولی استفاده از بخاریهای برقی و گازی هنوز یکی از رایج‌ترین روش‌های گرم کردن خانه در کل دنیاست . در کشور ما به دلیل وجود منابع ارزان و قابل دسترس گاز طبیعی ، گاز اصلی‌ترین سوخت مصرفی مردم در فصل‌های سرد سال است. برای همین هم بخاری‌های گازسوز اصلی‌ترین ابزار گرماساز ایرانی‌ها هستند .

استفاده از بخاری‌های گازی تبعات منفی هم دارد، از جمله حوادث تلخی که هر سال در فصل سرما به خاطر رعایت نکردن ایمنی وسایل گازسوز اتفاق می‌افتد . برای جلوگیری از این حوادث ناگوار و همین طور برای استفاده بهتر از انرژی گرمایی و بالطبع گرم‌تر شدن خانه‌هایمان، هنگام خرید بخاری گازی باید بیشتر به نکات ایمنی و استانداردها توجه کنیم تا انشا ا… که امسال کلمه مرگ خاموش را نشنویم و هموطنان گرامی با رعایت کردن مسائل ایمنی ، زمستانی گرم را در کنار خانواده سپری کنند .

 در خرید بخاری برای خانه خود باید به این نکات توجه کنید :

  • بهترین گزینه برای مصارف خانگی بخاری های زمینی و دود کش دار هستند که در طرح ها و رنگ های مختلف در بازار موجود می باشند و مطمناً شما برای صرفه جویی در هزینه باید به دنبال تهیه یک محصول کم مصرف باشید .برای اینکه پس از خرید ، هزینه های کمتری را برای تعمیرات و نگه داری متحمل شوید باید پیش از هر چیز به رده انرژی و بازده خالص تولید گرمای آن توجه کنید . رده انرژی همان خط های رنگی است که تا به حال بارها بر روی لوازم خانگی دیده اید ، اما باید توجه داشت که این استفاده بهینه از انرژی ملزم به خرید از شرکتی است که در تولید محصولات خود به بازدهی بخاری های تولیدی اش توجه کرده باشد پس به سراغ محصولاتی بروید که حداقل رده انرژی آنها در ردیف های اول یعنی D و C باشد ، رده های A و B در ایران کمتر یافت می شوند.
  • اگر می خواهید از نظر بهینه سازی مصرف سوخت بخاری قابلیت بیشتری داشته باشد، باید بسته به بزرگی یا کوچکی خانه خود از چند بخاری در نقاط مختلف منزل استفاده کنید، چون یک بخاری برای گرمایش بخش محدودی از فضای ساختمان، کاربرد موثر دارد . پس باید در نظر بگیرید که هرگز نباید یک بخاری بزرگ را برای یک محیط کوچک تهیه کرد و همچنین تهیه یک بخاری کوچک برای فضایی بزرگ اشتباه است. مثلاً برای مکانهای زیر ۵۰ متر با فضاهای بسته می توانند از بخاری های دیواری با دودکش و یا بخاری های زمینی با قدرت 5 هزار تا 6 هزار کیلو کالری استفاده کنند و در خانه های ۵۰ تا ۷۰ متری باید بخاری های 7 تا 9 هزار خریداری شود و در خانه های ۷۰ متر به بالا بخاری با قدرت حرارتی ۱۲ هزار به بالا باشد . بخاری های شومینه نیز برای سالن و پذیرایی خانه مناسب است . توجه داشته باشید که قدرت گرما دهی با عبارت ( کیلو کالری) همراهی میشود .
  • در هنگام انتخاب بخاری ها دقت کنید که دستگاه مجهز به سیستم حساس به میزان اکسیژن (ODS) باشد. این سیستم به این شکل عمل می کند ، اگر اکسیژن محیط به هر دلیلی به 18 درصد کاهش یابد، بخاری خاموش می‌ شود و سیستم به طور خود کار جریان گاز ورودی به بخاری را قطع می کند .
  • باید بدانید بخاری باید دارای دفترچه ضمانت نامه باشد که مراکز خدمات پس از فروش در آن قید شده است و حتما توسط سرویس کاران مجاز نصب و راه اندازی گردد . خدمات پس از فروش اولیه شامل نصب ، راه اندازی و تست خروج گاز های منوکسید کربن می شود. نصب استاندارد یک بخاری نقش مهمی در افزایش ایمنی دارد در هنگام نصب بخاری باید به خروجی دودکش توجه کرد چراکه قرار است ، گاز سمی بدون رنگ، بدون بو و غیر قابل تشخیــــــص CO که زمان کار بخاری تولید می‌شود، از طریق دودکش استاندارد خارج شود .پس از استفاده از بخاری هم باید در طول زمان های مختلف کنترل دوره ای جهت اطمینان از مناسب بودن شرایط تهویه و دودکش صورت بگیرد.

نکته :

  • توجه داشته باشید که بخاری گازسوز هرگز بدون اتصال به دودکش روشن نشود، چون منوکسید کربن و گازهای کشنده وارد خانه می‌شوند بنابراین باید همواره از باز بودن مسیر دودکش و نشتی نداشتن لوله و سالم بودن کلاهک دودکش که در انتهای دودکش، در بیرون از ساختمان نصب می‌شود اطمینان داشت. نصب و تعمیرات بخاری را به تعمیرکاران مجاز و خدمات پس از فروش بسپارید و با تمام مهارت هایی که ممکن است داشته باشید سعی کنید تا فقط برای اطمینان از ایمن بودن وسیله گاز سوز خانه تان از خدمات پس از فروش مراکز تولیدی استفاده کنید .
  • طول شیلنگ گاز از شیر تا بخاری نباید حداکثر از ۱۵۰ سانتی متر بیشتر باشد، چرا که استفاده از شیلنگ های بلند برای رساندن گاز به نقاط مختلف منزل بسیار خطرناک است و باید از شیلنگ های لاستیکی تقویت شده که مخصوص گاز ساخته شده ، استفاده شود.

برای محکم کردن شیلنگ های گاز نیز باید از بست های فلزی مناسب استفاده شود و بعد از نصب هم مطمن شد که لوله بخاری سریع گرم شود. اگر دودکش بعد از نصب گرم نشود به این معنی است که دودکش بطور اصولی و استاندارد طراحی و نصب نشده است و یا به دلایل مختلف گرم نمی شود که بایدتوسط متخصصان کاملاً بررسی شود.

توجه ! بخاری های بدون دودکش اصلا گزینه مناسبی برای منزل نیستند و استفاده از آنها اساساً در محیط‌های بسته‌ای مانند اتاق خواب و یا حمام و هر جایی که تهویه خوبی نداشته باشد ممنوع است . این گونه از بخاری ها را فقط می توان در محل هایی نصب کرد که هوای تازه در آن جریان داشته باشد استفاده کرد و در صورت استفاده از این بخاری ها حتما آنهایی را خریداری کنید که مجهز به سیستم‌ ODS باشند چراکه طبق استاندارد ، تمامی بخاری‌های بدون دودکش باید به این سیستم مجهز باشند .

گاز برای سوختن به اکسیژن هوای داخل محیط احتیاج دارد و درصورت کمبود هوا ، اکسیژن پایین می‌آید و مونوکسید و دی‌اکسیدکربن بالا می‌رود که این مسئله مسمومیت و گازگرفتگی را به دنبال دارد . همان چیزی که به بخاری های غیر استاندارد به اسم مرگ خاموش به خانه های ما می آورند .

 نحوه نگهداری بخاری

توصیه میشود بعد از فصل سرما و اتمام کار بخاری ابتدا گرد و غبار را از بخاری با دستمال گرفته و هرگز بخاری را نشوئید چون اکثر قطعات فلزی بوده و دچار زنگ زدگی میشود ، مگر در مواردی که اجزاء آن توسط سرویسکار مجاز تفکیک شده باشد و بعد از خشک کردن دوباره مونتاژ شود .

حتی الامکان بخاری را بسته بندی کرده و یا در نایلون و یا پارچه پیچیده و در انباری نگهداری کنید نه در گوشه حیاط و پشت بام و محیط های سر باز ، تا برای مصرف سال آینده مجبور به پرداخت هزینه هایی از قبیل رفع زنگ زدگی ، گرفتگی لوله های داخلی و تعویض شیشه و سرویس مجدد نباشید .

موقع خرید بخاری باید به برخی نکات توجه کنید !

یکی از اینها رده انرژی بخاری و بازده خالص تولید گرمای آن است. رده انرژی بخاری با یک برچسب شفاف روی آن مشخص می‌شود. روی این برچسب رده انرژی را با حروف انگلیسی نشان می‌دهند که هرچه به ابتدای الفبای انگلیسی نزدیک‌تر باشد، بازده خالص بخاری بیشتر و هرچه به حروف آخر الفبا نزدیک باشد، بازده خالص آن کمتر است. پس بهتر است بخاری‌هایی با رده انرژی C,D,E,F,G تهیه کنید.

داشتن سیستم ایمنی ترموکوپل که در صورت خاموش شدن بخاری،جریان گاز را به طور اتوماتیک قطع می‌کند برای تمام تولیدکننده‌های بخاری گازی اجباری است اما دقت کنید که بخاری را حتما از فروشگاه‌های معتبر بخرید. از اعتبار مارک بخاری و استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کنید.

انواع مختلف بخاری

بخاری‌های گازی هم انواع متنوعی دارند که از جمله آنها بخاری دیواری و بخاری‌های زمینی هستند. انواع دیواری بخاری‌های گازی اغلب نسبت به انواع زمینی آنها جای کمتر می‌گیرند و گرمای کمتری هم تولید می‌کنند ،  ضمن اینکه این بخاری‌ها به دیوار چفت می‌شوند و با تمام شدن فصل سرما، بازکردن و جابه‌جایی آنها تا زمستان بعدی و نصب دوباره آنها کمی ‌دردسر ایجاد می‌کند. در حالی که بخاری معمولی را می‌توانید در پایان زمستان به راحتی جمع کنید تا فضای اضافی را درخانه اشغال نکند.

فرمولی برای خرید بخاری

یکی از فاکتورهای انتخاب بخاری، در نظر گرفتن متراژ محیط خانه یا فضایی است که می‌خواهید با بخاری گرمش کنید. برای اینکه بفهمید عددی که به عنوان میزان تولید حرارت روی بخاری نصب شده برای منزل شما مناسب است یا نه، می‌توانید این عدد را (که واحدش کالری است) بر عدد ۲۴ تقسیم کنید.از طرف دیگر متراژ خانه تان را در عدد سه ضرب کنید. حاصل ضرب این دو عدد باید با حاصل تقسیم اولی برابر یا نزدیک به آن باشد .

برای مثال اگر متراژ سالن منزلتان ۷۰ متر است،حاصل ضرب آن در سه می‌شود ۲۱۰. حالا اگر بخاری که می‌خواهید بخرید ۴۸۰۰ کیلوکالری گرما تولید می‌کند، حاصل تقسیم این عدد بر ۲۴ می‌شود ۲۰۰ که با ۲۱۰ اختلاف چندانی ندارد، پس این بخاری، مورد مطلوبی برای منزل شماست. اگر متراژ سالن شما بزرگ‌تر است می‌توانید بخاری‌هایی با برچسب تولید حرارت هشت هزار و ۹ هزار کالری تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *