راهنمای سرویس کولر آبی

سرویس دوره ای کولر

برای سرویس کولر آبی  ابتدا باید قطعات آن را بشناسید و سپس اقدام به تعمیر آن نمایید .

 آشنایی با اجزای کولر آبی

کولر آبی دارای دو بخش گردش هوا و گردش آب بوده که توسط دو موتور مجزا هدایت می شود.

این دو موتور، هرکدام وظایف خاص خودشان را برعهده دارند

پمپ آب:  گردش آب کولر    –       موتور اصلی :  گردش هوا

اما قطعات کولر آبی به صورت کلی به سه دسته تقسیم می شوند :

تجهیزات الکتریکی :  پمپ آب و موتور اصلی، کلیدهای قطع و وصل

تجهیزات مکانیکی : شناور، توربین هوا، تسمه کولر آبی

تجهیزات ثابت :  دریچه ها، بدنه، اتصالات شبکه آبرسانی، شیر تخلیه

اولین قدم برای سرویس کولر آبی این است که هرچند وقت یکبار تجهیزات آن را بررسی کرده تا آلودگی سبب خراب شدن تجهیزات آن نشده باشد .

قدم به قدم تا سرویس کولر آبی

۱ .  اول ایمنی بعد کار! قبل از آنکه بخواهید کولر آبی را تعمیر کنید ، مطمئن شوید که برق آن کاملا قطع شده باشد.

۲ .  تعویض پوشال ها:  راحت ترین و کم هزینه ترین قسمت کار، همین است. پوشال ها به طور کلی محل مناسبی برای رشد و نمو قارچ ها و باکتری ها هستند که همین عامل باعث ایجاد بودی نامطبوع در محیط خانه می شود و بوی ناشی از فعالیت قارچ‌ها، سبب ایجاد بیماری های تنفسی می‌گردد که از این نظر تعویض پوشال ها بسیار حائز اهمیت است همچنین توجه داشته باشید که پوشال ها باید متناسب با سایز کولر آبی تان باشد زیرا در غیر این صورت در جریان هوا اختلال ایجاد می‌شود.

۳ . رسیدگی به موتور اصلی و پمپ آب : موتور اصلی و پمپ آب نیازمند رسیدگی بسیار بوده و سرویس دوره‌ای آن ها می‌تواند باعث کاهش مصرف انرژی شود . لذا هنگام سرویس کولر آبی ، ابتدا آن دو را از گرد و غبار پاک کرده و سپس اقدام به روغن کاری نمایید.

4.  کولر آبی شما مدام زیر نور آفتاب قرار دارد و همین موضوع می‌تواند در کیفیت سرمای کولر تاثیر داشته باشد. بنابراین  توصیه می‌کنیم از یک سایه بان استفاده کنید تا جلوی افزایش دمای هوا را گرفته و در مصرف انرژی صرفه جویی شود .

5.  کفی کولر را تمیز کرده و مطمئن شوید آب به خوبی جریان خواهد داشت. توجه داشته باشید اگر رنگ کفی کولر رفته باشد، به زودی زنگ خواهد زد  به همین خاطر از رنگ فروشی یک قیر ایزوله تهیه کرده و آن را کف کولر آبی پخش کنید.

6.  موتور اصلی را بررسی کنید تا لقی نداشته باشد.

7.  پمپ آب نباید رسوب داشته باشد. لذا به تمیزکردن و روغن کاری آن توجه فرمایید.

8.  از تنظیم بودن تسمه گرداننده اطمینان حاصل نمایید.

9.  در صورت جابجایی کولر درزهایی بین خروجی کولر و دهانه کانال ایجاد را حتما چک کنید و از اتصال کامل آنها مطمئن شویدتا از هدر رفتن باد جلوگیری کنید . همچنین می‌توانید با استفاده از برزنت محکم و ضد آب، جلوی هدر رفتن باد را گرفته که البته باید مراقب باشید برزنتی که استفاده می‌کنید، پارگی یا سوراخ نداشته باشد.

10.  اگر در آپارتمانی زندگی می کنید که طبقات زیادی دارد، بهتر است کولر آبی را در بالکن نصب کنید زیرا کوتاه بودن کانال کولر بر کیفیت خنکی هوا تاثیر زیادی دارد.

11.   مراقب باشید شلنگ کولر آبی پوسیده نشود. یکی از تجهیزاتی که ممکن است به مرور زمان از بین برود، شلنگ کولر آبی ست زیرا در گرما و سرما قرار داشته و مدام در حال انتقال آب است . چنانچه کف کولر تمیز نباشد و با خود، گل همراه داشته باشد ، می تواند در کنار تغییرات دمایی باعث پارگی و پوسیدگی شلنگ شود. پس بهتر است هنگام سرویس کولرآبی ، شلنگ‌ها را بررسی نموده و حتی الامکان از شلنگ های یخچالی استفاده کنید.

12.  به فضایی که به کولرتان اختصاص می دهید ، توجه کنید . اگر کولرها خیلی با فاصله کم کنار هم قرار بگیرند ، تبادل هوایی و دمایی انجام نمی شود که این می‌تواند به مرور باعث خرابی کولر شود . به همین خاطر یا با فاصله کولرها را نسبت به یکدیگر قرار دهید یا با ایجاد یک زانویی در کانال کولر، محل قرارگیری کولر را تا حدی تغییر دهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *