انتخاب کولر آبی متناسب با محیط

انتخاب کولر آبی متناسب با محیط

کولرهای آبی باید بتوانند محیط مورد نظر را به صورت مؤثر خنک کنند بنابراین باید کولری با ظرفیت متناسب با ابعاد و شرایط محیط مورد نظر انتخاب کنید .

کولرهای آدنیس با ظرفیت های ذیل ارائه می گردد :

کولر آبی مدل KC29 رومیزی                    ظرفیت 3000

کولر آبی مدل KC40 خروجی از جلو            ظرفیت 4000

کولر آبی مدل KC60 خروجی از جلو            ظرفیت 6000

کولر آبی مدل KC80 خروجی از جلو            ظرفیت 8000

کولر آبی مدل KC40 خروجی از بالا            ظرفیت 4000

کولر آبی مدل KC60 خروجی از بالا            ظرفیت 6000

انتخاب کولر آبی بدون در نظر گرفتن متراژ ساختمان و سایر عوامل موثر در این میزان، می تواند انتخاب نامطلوبی باشد.

به صورتی که در هر دو حالت انتخاب کولر آبی پایین تر از ظرفیت مورد نیاز و بیشتر از ظرفیت مورد نیاز، می تواند سبب مشکلات زیادی برای دستگاه شده و نیاز به تعمیر کولر آبی را افزایش دهد.

اگر از کولر آبی در ظرفیت پایین تر از نیاز خانه استفاده شود ، این وسیله در ساعت های بیشتری برای خنک سازی محیط باید کار کند ، در نتیجه میزان مصرف برق کولر افزایش یافته ، راندمان دستگاه کاهش پیدا می کند و فشار بیشتری به قطعات داخلی کولر از جمله موتور کولر آبی وارد می شود و در مقابل چنانچه ظرفیت کولر آبی بیش از مقدار مورد نیاز ساختمان باشد، محیط داخلی بیش از اندازه سرد شده و مصرف برق خانه افزایش پیدا می کند.

به‌ طور کلی برای خرید کولر آبی مناسب تعداد اتاق ، تعداد خروجی هوا یا همان دریچه‌های اتاق، محل جغرافیایی ، آفتابگیر بودن محل مورد نظر و ضخامت دیوارها باید مورد محاسبه قرار گیرد .

نحوه محاسبه ظرفیت کولر آبی بر اساس متراژ

از آنجا که ظرفیت های کولر آبی بر واحد (  CFM فوت مکعب بر دقیقه ) بیان می شود ، لازم است که شما هم ظرفیت کولر آبی مورد نیاز خانه خود را بر اساس این واحد محاسبه کنید .

برای این منظور ما باید چند اندازه مهم را در نظر داشته باشیم، که عبارتند از: طول و عرض ساختمان که در واقع مساحت ساختمان هستند.حال با ضرب کردن طول و عرض ساختمان، مساحت بنا با واحد متر مربع پیدا می شود .

اما همانطور که گفتیم، در فرمول اصلی ظرفیت کولر آبی بر اساس فوت مکعب است نه متر مربع، پس لازم است با انجام یک محاسبه ساده، متر مربع را به فوت مکعب تبدیل کنیم .

برای این منظور کافیست تا متراژ ساختمان را بر عدد 027/0 تقسیم کنیم ، تا متراژ خانه بر اساس فوت مکعب به دست بیاید .

در ادامه می توان از دو طریق ظرفیت کولر آبی را به طور دقیق محاسبه کرد .

یکی از این راه ها، ضرب کردن مقدار فوت مکعب ساختمان بر تعداد دفعات تعویض هوا در دقیقه است، که معمولاً این عدد در داخل کشور ما بین 2 تا 5/2 بار در قیقه است .

راه دیگر نیز این است که مقدار فوت مکعب به دست آمده را در ارتفاع سقف خانه ضرب کنیم، که باز هم میانگین ارتفاع سقف خانه ها در ایران در حدود 2 تا 5/2 متر است .

پس در هر دو حالت جواب یک مقدار می شود .

 

فرمول انتخاب کولر آبی به منظور محاسبه ظرفیت دستگاه بر اساس متراژ ساختمان

برابر است با  :   متراژ ساختمان (متر مربع) ÷  027/0 × 2

با ذکر یک مثال این فرمول را بهتر ارزیابی کنیم :

اکر متراژ خانه ای 100 متر مربع باشد ، برای اندازه گیری میزان ظرفیت کولر آبی مورد نیاز در این ساختمان این طور عمل می کنیم :

100 ÷ 0/027 = 3703

3703 × 2 = 7400 CFM

با این فرمول محاسبه می شود که برای خانه یا ساختمانی با متراژ 100 متر مربع به کولر آبی با ظرفیتی معدل 7000 CFM نیاز است .

متراژ ساختمان ظرفیت کولر آبی مورد نیاز
30 تا 50 متر مربع 2300cfm
50 تا 70 متر مربع 3500 cfm
70 تا 120 متر مربع 4900 cfm
بیش از 120 متر مربع 7000 cfm

البته در نظر داشته باشید که این مقدار حداکثر قدرت سرمایشی مورد نیاز است ، بنابراین ظرفیت های کمتر از این مقدار یعنی 4900 نیز برای این ساختمان مناسب است .

در صورت سایه و آفتابگیر نبودن محل مورد نظر می توان ۱۰ درصد از ظرفیت مورد نظر کاست.

نحوه کانال کشی صحیح و عایق بندی دیوارها و پنجره ها می تواند در نحوه محاسبه این میزان، تا حد زیادی موثر باشد .

اگر کولر آبی مناسب منزل را انتخاب کنیم، می توانیم همواره هوای داخل منزل را بین ۱۰ تا ۱۲ درجه خنک تر از دمای خارج از مکان تجربه کنیم .

به طور کلی برای مناطقی که رطوبت آنجا کمتر از ۲۵ درصد است ، کولر آبی بهترین گزینه است و با فراهم کردن شرایط ایده آل آن ( نظیر سایه و فضای مناسب و کافی و … ) می توانیم تا حدود ۳۰ درصد در مصرف انرژی این نوع از کولر ها صرفه جویی کنیم  .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *